2014-01 Foodservice -0,3%, horeca +2,6%

Horeca komt goed uit de startblokken in 2014, maar foodservice totaal komt uit rond nullijn. De eerste periode van het nieuwe jaar start gelijk goed voor de horeca met een waardeontwikkeling van +2,6% in afzet. Vorig jaar was er een daling door ondermeer een vorstperiode. Bovendien zit het consumentenvertrouwen weer bijna rond het nulpunt. De horeca vangt wel alle klappen op van catering (-4,9%), waardoor foodservice totaal rond de nullijn uitkomt. Binnen catering kent het eten en drinken in zorg wederom de grootste krimp (-8%) , maar ook bij bedrijven is er daling (-3%).

Vanaf 2014 kan Foodstep gebruik maken van meer bronnen voor de 4-weeks FoodserviceMonitor (waardedekking steekproeven is nu circa 40% hoger) Alle nagekomen cijfers over 2013 zijn voor een deel al in Essentials (jaarpublicatie begin december) verwerkt, en zijn nu met terugwerkende kracht over alle 4-weeks periodes ingevoegd in Monitor. Op deelsectoren heeft dat geleid tot kleine wijzigingen in de 2013-cijfers: de groeicijfers voor restaurants en logiessector (hotels, bungalows, campings) zijn naar boven bijgesteld, bij bedrijven is de groei negatiever geworden.