2014-05 foodservice -4%. Stapje terug voor horeca in na eerdere omzetplus

De bestedingen aan eten en drinken buitenshuis maken in mei een pas op de plaats na een eerdere omzetgroei.
Alhoewel het consumenten- en producentenvertrouwen steeg, was de grote hoeveelheid regen in de voorjaarsvakantie een domper. De horeca moest het in periode 5 (21 april t/m 18 mei) doen met een lagere omzet dan in dezelfde periode van 2013. Vorig jaar kende periode 5 nog een mooie +2%.

Vroege feestdagen en veel neerslag

In periode 5 daalde de waarde van eten en drinken in de foodservice met 5%. Vooral de horeca daalde, terwijl het eten en drinken in het bedrijfsleven steeg. Deze beweging kan deels verklaard worden uit het vroege Pasen. Het paasweekend viel in 2014 in periode 4, terwijl Pasen in 2013 in periode 5 viel. Er waren dus relatief minder uitgaansdagen.
Bovendien hield de regen tijdens de schoolvakantie begin mei de mensen binnen. Het animo van volwassenen om vrij te nemen was laag. De horeca werd magertjes bezocht.
De vergelijkbare periode in 2013 kende juist het beeld van een horecaboost, toen pas begin mei de aangename voorjaartemperaturen doorbraken. Periode 5 was daardoor vorig jaar de enige periode met een flinke plus in 2013.

Conjunctuurbeeld blijft gunstig

De gemiddelde temperatuur was met 13 graden Celsius wederom hoger dan 2013, maar dit jaar viel maar liefst 222 mm neerslag in periode 5 tegen 69 mm vorig jaar.
Het consumentenvertrouwen en het producentenvertrouwen verbeterden, wat hogere uitgaven in de nabije toekomst kan stimuleren.

Plus in bedrijven

Het omgekeerd effect van het vroege Pasen en het weer zien we bij de eet- en drinkvoorzieningen in het bedrijfsleven. Minder recreatiedagen geven een +6% in bestedingen op het werk.
In de zorgsector is de plus van periode 4 een tijdelijke gebleken. De afzet krimpt bij instellingen in periode 5 van 2014 ten opzichte van 2013.

 

Monitor 4weeks

 In het verlengde van Essentials brengt Foodstep i.s.m. marketeersplatform FoodserviceXS vanaf 2013 een 4-wekelijkse monitor van de ontwikkeling in de afzetwaarde. De cijfers zijn gebaseerd op meting op verbruik van goederen door horeca en catering, aan de hand van veel grossierdata, enquêtes onder bedrijven (POS), en consumentenonderzoek op het bezoek in horeca, catering en petrol.
De 4-wekelijkse uitkomsten de omzetontwikkeling in horeca en catering vormen een kernelement in het periodieke leden-magazine van FoodserviceXS.