Na een korte dip in de vorige periode, zit er in juni weer een opgaande beweging in de bestedingen aan eten en drinken buitenshuis.
De foodservice steeg in periode 6 met 2,5% ten opzichte van 2013 periode 6.
De horeca liet over alle deelkanalen een stijging zien en groeide ruim 5%.
Vrije dagen met mooi weer, goed voor horeca
In periode 6 van 2014 (19 mei tm 15 juni) viel Hemelvaart en Pinksteren. Hemelvaart was nog koel maar wel droog, en tijdens Pinksteren was het aangenaam warm. De horeca had niets te klagen tijdens deze feestdagen. Maar ook de andere dagen was het prima vertoeven buitenhuis. De gemiddelde temperatuur over de gehele periode lag op 16 graden Celsius tegenover 13 graden in de zelfde periode van 2013. Vooral de drankensector, die afgelopen jaren forse dalingen kende, profiteerde van het weer met een mooie +7%. Maar ook de andere horecasectoren zagen de omzet met 3 tot 5% stijgen.
Meer buitenshuis, minder uitgaven op het werk
Het omgekeerde effect van het mooie weer zien we in de Catering. Daar zijn de uitgaven gedaald (-5%) ten opzichte van 2013, waar we in periode 5 nog een flinke stijging (+6%) noteerden. Per saldo zit er een licht opgaande lijn in de bestedingen aan eten en drinken in bedrijven.
Eerste halfjaar 2014 : -0,5%
Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de teller voor Foodservice op een kleine min (-0,5%).
De horeca staat het eerste halfjaar op +0,8%.
Binnen catering komt het eten en drinken in bedrijven uit op 0%, terwijl de zorg nog daling kent van 3,8%.