2014-07: horeca WK voetbal 2014 , drinkbezoek omhoog maar eetbezoek omlaag

De prestaties van het Nederlandse Elftal in Brazilië hebben het cafébezoek goed gedaan. Daarentegen hadden veel restaurants een lage bezetting tijdens het WK. Aanbieders van een snelle hap konden nog wel een beetje meeprofiteren. Dat drinkbezoek omhoog maar eetbezoek omlaag is gedaan door WK blijkt uit de 4-wekelijkse Foodservice monitor over periode 7 (16 juni t/m 13 juli). Per saldo had voor horeca WK voetbal 2014 een negatief omzeteffect. De foodservice in bedrijven en zorg daalde eveneens een procent in waarde.

 

WK voetbal per saldo geen plus effect.

In de cafés en voetbalkantines gaf het WK een omzetstijging. In andere drankbedrijven en horeca bij indoorsport was er echter minder klandizie.
In de restaurantsector en de fastservice kon een deel tegemoet komen aan de wens van een snelle hap ronde de voetbalwedstrijden (shoarmazaken, petit-restaurants, en kleine snackbars), maar de meeste eetgelegenheden zagen gasten wegblijven. Nederlanders zaten liever thuis aan de buis of in het café, en uit eten gaan eten werd deze weken uitgesteld.In hotels, bungalowparken en campings waren de bestedingen aan eten en drinken hoger dan vorig jaar. De dagrecreatie, ijssalons en pannenkoekhuizen zagen echter hun omzet dalen.
Per saldo komt de horeca in periode 7 op -1,6%.

 

Minder eten en drinken op het werk en in zorg

De foodservice in bedrijven en zorg daalde met 1,1% in waarde ten opzichte van 2013p7.
Binnen de bedrijven zijn het, in tegenstelling tot eerdere periodes, de kleine bedrijven die een kleine plus kenden, terwijl in het grootbedrijf de bestedingen aan eten en drinken daalden.

 

Minder bestedingen in pompshops

Voor de shops van benzinestations wijzen indicatieve cijfers op een daling van ruim 5%.
Dit trekt het totale Foodservice-cijfer naar -2% voor periode 7.

 

YearToDate 2014 : -0,8%

Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor Foodservice -0,8%. De horeca staat positief op +0,4%. Binnen catering komt het eten en drinken in bedrijven uit op -0,2%, terwijl in de zorg de krimp met -3,4% duidelijk aanhoudt.

 

 Fsmon2014p7_HorCat

Toelichting Foodservice Monitor:
Foodstep brengt i.s.m. marketeersplatform FoodserviceXS elke vier weken een monitor uit met de waardeontwikkeling in eten en drinken buitenshuis (horeca en catering).
De cijfers zijn gebaseerd op metingen van het gebruik van eten en drinken in horeca en catering, aan de hand van veel grossierdata, enquêtes onder bedrijven (POS), en consumentenonderzoek op het bezoek in horeca, catering en petrol.