2014-10: Droge september geeft Horeca omzetplus

De droge maand september gaf een positieve slinger aan de horecaomzet. De horeca zette ruim 5% meer waarde aan eten en drinken weg in periode 10 van 2014 vergeleken met periode 10 in 2013. Dat blijkt de 4-wekelijkse foodservicemonitor van Foodstep en FoodserviceXS.
Vorig jaar stond periode 10 nog in het teken van omzetdalingen, veel regen en een laag consumentenvertrouwen. In 2014p10 lieten alle deelkanalen in de horeca een stijging zien.

 

Droge september, goed voor horeca

In periode 10 van 2014 (7 september t/m 5 oktober) viel slechts 25 mm neerslag in de Bilt, Dat was in 2013 105 mm. De gemiddelde temperatuur van 15 graden was twee graden hoger dan in 2013 en het aantal zonuren per dag lag op 5,5 tegen 4,9 in 2013p10.

Vooral de bestedingen in drankensector trokken aan (nu +8%, tegen -5% in 2013p10) maar ook de facilitaire horeca bij dagrecreatie en bij sport (+11%). De logiessector van hotels, bungalowparken en campings kan ook tevreden terugkijken op een mooie nazomer (+6%). En aangezien mensen meer buitenshuis vertoefden, kon ook de fastservicesector een mooie plus boeken (+5%), die de daling vorig jaar in 2013p10 (-4%) overtreft.

De restaurants zijn minder weersgevoelig. Zij zagen de omzet met slechts een procent stijgen, terwijl bij de natte periode vorig jaar nog 0% werd genoteerd.

 

Lager consumenten- en producentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen daalde van -4 in augustus naar -8 in september, en het producentenvertrouwen van 0 naar -0,2. Aankondigingen van verdere overheidsbezuinigingen remmen de koopbereidheid van consumenten en de investeringsbereidheid bij bedrijven.
De opleving in september is dus nog geen garantie voor verdere groei in out-of-home bestedingen in de komende maanden.

 

Minder eten en drinken op het werk en in de zorg

Het beeld in de catering is anders dan bij de horeca. Bij bedrijfsrestaurants zijn de uitgaven 2% gedaald in periode 10, en ook de zorginstellingen zagen een terugval van 2 à 3%.
Januari tm september 2014 : -0,4%

Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de teller voor Foodservice op -0,4%.
Het herstel in de horeca is dit jaar grillig. Periodes met mooie plussen worden afgewisseld met periodes met minnen. Vooral het weer is van invloed. De horeca heeft gemiddeld over periode 1 t/m periode 10 een groei van 0,8% behaald ten opzichte van 2013. De catering krimpt nog (YTD -1,8%). Binnen de catering is het vooral de zorg die daalt (YTD -3,3%). Het eten en drinken in bedrijven komt YTDp10 uit op -0,8%.

monitor 2014p10

Horeca en Catering tm 5 okt2014

 

Toelichting Foodservice Monitor:
Foodstep brengt i.s.m. marketeersplatform FoodserviceXS elke vier weken een monitor uit met de waardeontwikkeling in eten en drinken buitenshuis (horeca en catering).
De cijfers zijn gebaseerd op metingen van het gebruik van eten en drinken in horeca en catering, aan de hand van veel grossiersdata, enquêtes onder bedrijven (POS), en consumentenonderzoek op het bezoek in horeca, catering en petrol.