2015-11: Horeca waardestijging, catering blijft achter

Ruim 2% groei voor de horeca in periode 11 (5 oktober t/m 1 november 2015) ten opzichte van vorig jaar compenseert de 4% daling in catering, zodat Foodservice totaal nog een kleine plus oplevert. Over geheel 2015 staat er een positieve omzetontwikkeling van 1% op producten die ingekocht worden via groothandels. Tel daar nog een stijgende retailinkoop door kleinschalige horeca en bedrijven bij op,  en we komen op zo een 1,5% groei voor de brancheomzet in 2015. 

Horeca mooie 2% groei in p11
De horeca draaide 2% in periode 11 ten opzichte van 2014p11. Het was een koudere maar wel drogere periode dan vorig jaar: 10 graden Celsius tegen 13 graden in 2014, en 33 mm neerslag tegen 75 mm vorig jaar. Het consumentenvertrouwen in oktober staat positief (+3). Dat is weliswaar lager dan de twee voorgaande maanden, maar het ligt nog altijd hoger dan in oktober 2014 (toen -6).
Alle horecasectoren zagen een stijging in bestedingen aan eten en drinken. Voor de restaurants geeft de monitor 3% stijging. Fastservice loopt daar wat bij achter met 1%. De logiessector, drankensector en facilitaire horeca noteerden 2%.
Over het gehele jaar sinds januari (YearToDate) staat de monitor voor horeca op +1,8%

Catering omlaag
Afgaande op de inkoop bij Foodservice groothandels wil de afzet aan eten en drinken in bedrijfsrestaurants en restaurants in instellingen nog niet groeien. In periode 11 van 2015 ziet bedrijfscatering –3% staan en zorginstellingen -7%. (uitbestede catering en catering in eigen beheer samen). Met de toename van het gemaksaanbod in nabijgelegen horeca en retail hebben cateraars moeite om meer gasten te verleiden tot bezoek aan het eigen bedrijfsrestaurant.  Zorginstellingen kennen al enige tijd minder patiëntdagen, meer thuisverpleging en minder medewerkers.
Over het gehele jaar sinds januari (YearToDate) staat de monitor voor catering op -1,7%.
Vooral in het kleinbedrijf en kleine zorginstellingen neemt de inkoop via retailers een vlucht, waardoor de ontwikkeling in consumentbestedingen als totaal (producten ingekocht via foodservicegrossiers en via retail) mogelijk minder negatief is dan wat de monitor meet.

FSmon2015p11