2015-3: Opleving economie nog niet merkbaar in foodservice

Na de omzetplus in februari vanwege de vroege carnaval geeft periode 2015-3 weer een daling voor de foodservice ten opzichte van vorig jaar. De 4-wekelijkse foodservicemonitor staat op -1,7% voor periode 3. Met -1,9% zakt de horeca weer in na de +2% in periode 2. De -2,7% voor catering geeft aan dat de bestedingen aan eten en drinken in het bedrijfsleven en in de zorg nog niet de weg omhoog hebben gevonden.

Hoger consumentenvertrouwen, nog geen horecaboost

Het consumentenvertrouwen in de economie is in maart 2015 voor het eerst in 7 jaar positief. Toch is het verbeterde vertrouwen nog niet merkbaar in meer horecabestedingen.

De korte opleving in februari is te danken aan de vroege carnaval. Zuid-Nederland had al in periode 2 de Carnaval-/Krokusvakantie en vorig jaar in periode 3, waardoor nu een omzetdaling in de horeca gemeten is.

  • De waarde aan eten en drinken in de logiessector en de restaurants daalde met ruim 4%.
  • De drankensector kende een lichte daling van 1%.
  • De Fastservice en facilitaire horeca zagen een kleine stijging van 0,5 tot 1%.

 

Catering nog niet omhoog

De stemming in het bedrijfsleven over de economische opleving is overwegend positief. De indicator van het producentenvertrouwen staat voor de zesde maand op rij boven nul. Groei is zichtbaar in de export en op de binnenlandse markt in non-food. Consumenten besteden vooral meer aan elektronische apparaten, woninginrichting en auto’s.

lunchboxxxCateraars hebben moeite om meer gasten te verleiden tot bezoek aan het bedrijfsrestaurant. Het ‘nieuwe werken’ zet door, en lunchen op het bedrijf is minder vanzelfsprekend. In het kleinbedrijf laten de eet- en drinkvoorzieningen in eigen beheer ook geen groei zien. Per saldo zit in de sector ruim 3% waardedaling in eten en drinken. Verder is te merken dan producten goedkoper zijn vanwege de Rusland boycot. Zuivel, kaas en vleeswaren zijn in prijs gedaald.

Bij de zorginstellingen is een vergelijkbaar beeld. Bij de meeste locaties dalen de bestedingen aan eten en drinken, gemiddeld met 2,5%. De verschuiving in de ouderenzorg naar thuiszorg is niet in de foodservicemonitor opgenomen.

fsmon2015p3_horcat

YearToDate 2015 : -0,3%

  • Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor Foodservice -0,3%.
  • De horeca staat positief op +0,2%.
  • Bij catering staat de meter op -3,1%.