De Foodservice omzetwaarde ligt in de 4e periode van 2015 ongeveer gelijk aan 2014p4. De horeca kende een kleine plus, de catering tekende voor de vierde periode op rij in 2015 een min. Bij de horeca speelt het koelere weer een rol. Bij de eet- en drinkvoorzieningen in het bedrijfsleven is het effect van het ‘nieuwe werken’ merkbaar. Bij Foodservice aan bedrijven en zorginstellingen is bovendien merkbaar dat kleine locaties meer kiezen voor bezorging door retailers boven groothandels.
Horeca: consumentenvertrouwen omhoog, maar koudere aprilmaand
Het consumentenvertrouwen in de economie is in april en als in maart positief (+2).
De koopbereidheid is hoger dan in 2014.
Het weer was echter minder dan vorig jaar (8 graden versus 11 graden vorig jaar), en dat heeft uitgaven in uitgaan enigszins geremd.
De drankensector geeft voor 2015p4 een -2%, waar vorig jaar in p4 nog +4% werd genoteerd.
Restaurants en hotels laten in 2015p4 niveaus zien die vergelijkbaar zijn aan vorig jaar (groei 0% tot +1%).
De fastservice is wel gegroeid (+2%).
Catering: nieuwe werken, bezorging uit retail
Het producentenvertrouwen staat eveneens positief (+3,3). Het bedrijfsleven is vooral positief gestemd over de export en op de binnenlandse markt in non-food. Bij eten en drinken pop het werk is in 2015 merkbaar dat het ‘nieuwe werken’ doorzet. Medewerkers zijn meer op weg of werken thuis. Lunchen op het bedrijf is niet vanzelfsprekend. In Foodservice in bedrijven zit 3% waardedaling.
Bij de zorginstellingen daalt de waarde van Foodservice-leveringen in periode 4 met ruim 5%.
Vooral kleinschalige zorglocaties kiezen voor belevering door supermarkten. Dat zit niet in de foodservice-metingen van deze monitor. Ook de verschuiving in de ouderenzorg naar thuiszorg is niet in de monitor opgenomen.
YearToDate 2015 : -0,1%
Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor Foodservice -0,1%.
De horeca staat op +0,5%. Bij catering staat de meter op -3%.
Melk, vlees en specerijen zijn in prijs gedaald ten opzichte van 2014 (bron: CBS producentprijsindex en consumentprijsindex). Aangezien de monitor voor een groot deel gebaseerd is op inkoopdata, is de prijsdaling mede een verklaring voor de daling in waarden.