Eén procent groei in Foodservice in periode 9 (10 aug t/m 6 sept 2015). Na een pas op de plaats in periode 8 stijgt de waarde in eten en drinken buitenshuis weer in periode 9 .
Volgens de FoodserviceMonitor steeg horeca met ruim 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Voor catering was de ontwikkeling rond 0%.
De metingen zijn gebaseerd op voornamelijk grossiersdata (inkoop door horeca en catering). Een extra procent groei kan toegewezen worden aan de stijgende inkoop via retailkanalen.
Horeca stijgt in warmere maar ook nattere periode
Het was in periode 9 van 2015 maar liefst gemiddeld per dag 2 graden warmen dan in 2014p9 (17 graden versus 15 graden), maar er was ook meer neerslag (158 mm tegen 82 mm vorig jaar). Alle sectoren in de horeca noteerden een groei. De drankensector liep voorop (2015p9: +4%) en maakte daarmee de daling vorig jaar goed (2014p9: -4%). De restaurants lieten ook een mooie groei van bijna 2,5%, waarmee de dip van vorig jaar meer dan goedgemaakt werd.
De logiessector van hotels en verblijfrecreatie blijft profiteren van meer vakanties in eigen land en hield met +1,5% de opgaande lijn in eerdere kwartalen vast. De fastservice en facilitaire horeca hadden het meeste last van de regenperiodes, welke impulsief snacken ontmoedigen, maar kenden nog wel een kleine plus.
Over het gehele jaar sinds januari (YearToDate) staat de horeca op +1,9%
Catering op nullijn
Bij bedrijfsrestaurants en restaurants in instellingen wil het eten en drinken, voor zover ingekocht bij Foodservice groothandels, nog niet groeien. In periode 9 van 2015 ziet catering -0,1% staan ten opzichte van 2014p9 (uitbesteed catering en catering in eigen beheer samen).
Over het gehele jaar sinds januari (YearToDate) staat de foodservicemonitor voor catering op -1,5%, waarbij bedrijven (0%) het beter doen dan Zorginstellingen (4%).
Meer inkoop via retail
De stijgende inkoop bij supermarkten, foodspecialisten (slagers, bakkers) en boeren zit niet in deze foodservice-monitor. De totale omzetwaarde in horeca en catering (bestedingen door gasten) kan daardoor positiever uitkomen dan de trend van de waarde in deze monitor.