Met een half procent verlies ten opzichte van 2014 is 2015p10 (7 september t/m 4 oktober 2015) een mindere periode voor horeca en catering. De afgelopen maanden wisselden de groei- en krimpcijfers elkaar af in de 4-wekelijks Foodservicemonitor. Over geheel 2015 staat er een positieve omzetontwikkeling. De Foodservicemonitor geeft aan dat producten die ingekocht worden via groothandels met +1% stegen ten opzichte van 2014.
Een kleiner deel van de producten voor eten en drinken buitenshuis wordt door horeca en catering ingekocht via retailers. Deze retailinkoop valt buiten de waarneming van de monitor maar neemt sterker toe dan de groothandelsafzet. De totale Foodservice omzet stijgt in 2015 met ongeveer 1,5 à 2% .
Horeca op nullijn in p10
De horeca draaide 0% in periode 10 ten opzichte van 2014p10. In tegenstelling tot de voorgaande periodes was het in 2015p10 kouder dan vorig jaar (13 graden versus 15 graden). De logiessector en restaurants noteerden een groei. De drankensector, de fastservice en facilitaire horeca lieten een daling zien.
Over het gehele jaar sinds januari (YearToDate) staat de monitor voor horeca op +1,8%
Catering weer omlaag
Bij bedrijfsrestaurants en restaurants in instellingen wil het eten en drinken, voor zover ingekocht bij Foodservice groothandels, nog niet groeien. In periode 10 van 2015 ziet catering –0,5% staan ten opzichte van 2014p10 (uitbesteed catering en catering in eigen beheer samen).
Over het gehele jaar sinds januari (YearToDate) staat de monitor voor catering op -1,5%, waarbij bedrijven (0%) het beter doen dan zorginstellingen (-4%).
Vooral in kleinbedrijf en kleine zorginstellingen neemt de inkoop via retailers een vlucht, waardoor foodservice-grossiers omzetdalingen laten zien.