2016-p2: Restaurants en hotels omzetgroei in februari

Ondanks de terugval in het consumentenvertrouwen in februari heeft de Nederlander in restaurants en hotels 2 à 3% meer geld uitgegeven aan eten en drinken dan vorig jaar. De vroege, koude carnaval was voor cafés en fastfood kennelijk minder succesvol dan in 2015. In fastservice en drankensector zaten dalingen van 1,5 a 2%. Per saldo steeg de totaal horeca met 1,7%.
De catering staat op -1,9%, met voor het eten en drinken in bedrijven een lichte plus en in zorg wederom in een forse daling.
Foodservice totaal komt daarmee op +1,1% in februari 2016 t.o.v. 2015.

 

Horeca: vroege, koude carnaval en gedaald consumentenvertrouwen
Net als in 2015 viel Carnaval en de krokusvakantie in februari. Nu was het echter nog vroeger, waardoor het kouder was. Een deel van het evenement verregende en optochten werden afgelast. Voor de drankensector was 2016p2 daardoor een stapje terug met -2% ten opzichte van de +2% vorig jaar. In de slipstream van de drinkende bezoekers deed ook fastfood een pas op de plaats met -1% na een +6% vorig jaar.
De restaurants zetten wel de weg omhoog verder door met +2% na +3% vorig jaar. En nog beter ging het in de logiessector met +3% na +4% in februari 2015.
Na de carnavalsweek werd het weer beter. Gemiddeld over de maand was het 2 graden warmer dan in 2015p2. De stemming bij consumenten over de economie en de eigen financiële situatie kent een kantelpunt. Het consumentenvertrouwen laat na de opgaande lijn tot en met januari (+7) nu in februari een terugval zien naar -1.

 Catering : bedrijven stabiel, zorg daalt
Het eten en drinken in bedrijven lag op ongeveer hetzelfde niveau als in februari 2015 +0,5%).
Bij zorginstellingen is de plus van januari weer verdampt door een -6% in februari, met de kanttekening dat dit gemeten is op grossiersleveringen. Steeds meer partijen in retail rollen initiatieven uit om de kleinschalige zelfstandige zorgvoorzieningen te bedienen. Dit laatste valt buiten de cijfers van de foodservicemonitor.

YearToDate: +1,4%
Over de eerste twee maanden van 2016 samen staat de Foodservice nu op +1,4% ten opzichte van begin 2015.

Fsmon2016p2_TotHor