2016-p3: Voorjaarszon brengt 3 procent groei voor horeca

In de tweede helft van maart brak het voorjaar door. De Nederlander ging meer buitenshuis vertoeven en de horeca profiteerde hiervan. De foodservicemonitor geeft ruim 3% groei voor de horeca over periode 3 ten opzichte van 2015p3. Meer dagrecreatie maar ook meer korte vakanties in eigen land gaven een groei in bestedingen in hotels, bungalowparken, restaurants, lunchrooms, pannenkoekhuizen en horeca bij dagrecreatie. Minder goed ging het bij cafés, koffiehuizen en sportkantines.
Bestedingen aan eten en drinken in bedrijven vertonen een kleine stijging (1%).
De Foodservice in zorginstelling kent nog steeds een krimp (-4%).

Foodservice totaal komt daarmee op+2,4% in 2016p3.

 

 

Horeca: zonnig en droge maand, meer korte vakanties in eigen land

Het KNMI noemt maart 2016 “vrij koud maar zonnig en droog”. Eind maart kwamen de temperaturen boven normaal. De zaterdag vóór Pasen brak het voorjaar goed door met veel zon en temperaturen boven 15 graden. Het weer stimuleerde dagrecreatie en meer buitenshuis eten en drinken. Voor korte vakanties en weekendbreaks werd bovendien meer voor verblijf in eigen land gekozen. Nederlandse hotels en bungalowparken zagen bestedingen in periode 3 fors stijgen, met daarbij de meevaller dat Pasen dit jaar erg vroeg viel. Reizen naar het buitenland waren door terreurdreigingen daarentegen impopulair.
Dagrecreatiebedrijven zagen veel bezoekers met eind maart zelfs lange files bij dierenparken en pretparken. Files op de weg, en drukte bij de horecavoorzieningen.

De eetgelegenheden deden het in deze periode beter dan de drinkgelegenheden. Restaurants, lunchrooms en pannenkoekhuizen waren na de logiessector de sterkste stijgers. Onder de dalers zaten de cafés en koffiehuizen.

 

Catering : bedrijven lichte stijging, krimp in zorg

Het eten en drinken in bedrijven lag een procent hoger dan in maart 2015.
Bij zorginstellingen houdt de krimp in eten en drinken aan (-4%).

Bij deze cateringcijfers geldt de kanttekening, dat dit gemeten is op grossiersleveringen. Steeds meer partijen in retail rollen initiatieven uit om de kleinschalige zelfstandige zorgvoorzieningen en kleine bedrijven te bedienen. Dit laatste valt buiten de cijfers van de foodservicemonitor.

 

YearToDate: +1,9%

Over de eerste drie maanden van 2016 samen staat de Foodservice nu op +1,9% ten opzichte van begin 2015. Horeca (+2%) loopt voor op catering (+1,6%).

Fsmon2016p3_HorCat