Met 2,7% groei in de horecawaarde geniet de Nederlander van vakantie en eigen land. Dat blijkt uit de foodservicemonitor voor de 8e periode van 4 weken in 2016 (18 juli t/m 14 augustus 2016). De temperatuur was prima voor dagrecreatie en vakantie in eigen land. In deze vakantieperiode was er een daling in de catering op het werk en in zorginstellingen (-1,9%).
Gemiddeld over geheel 2016 tot en met p8 staat de Foodservice op +1,2%.
Horeca +2,7% in 2016p8
In de tweede helft van juli werd het zomers warm. Ook in augustus was de temperatuur prima voor dagrecreatie en vakantie in eigen land. Gemiddeld over 2016p8 was het 18 graden, vergelijkbaar met de zomermaanden van 2015.
Bovendien verbeterde de stemming over de economie. Het consumentenvertrouwen dat in juli terugviel naar 2, steeg weer naar 4.
De waarde van eten en drinken in de horeca steeg met 2,7% ten opzichte van 2015p8.
Catering -1,9 % in 2016p8
Het mooie weer zal het eten en drinken op het werk hebben geremd. Met meer lunches onderweg en in omliggende horeca ziet de catering in het bedrijfsleven een daling van 1,4%.
In zorginstellingen daalde de waarde aan eten en drinken, geleverd vanuit groothandels, met 2,8%. De inkoop via detailhandel valt buiten de waarneming van deze periodemonitor.
Voor catering totaal staat periode 8 op -1,9% ten opzichte van 2015.
YearToDate 2016: +1,2% (via grossiers), +2,7% (incl. stijgende Retail inkoop)
Over het geheel lopende jaar (YearToDate p8) staat de index voor Foodservice +1,2%.
Deze ontwikkeling is hoofdzakelijk gemeten op de toeleveringen vanuit reguliere groothandels.
Een klein maar toeneemt deel van horeca en catering koopt in via het retailkanaal.
De totale toeleverwaarde aan Foodservice (via grossiers + via retail) groeit met +2,7% ten opzichte van 2015.