2017-3: Voorjaar merkbaar in horecabestedingen maart

In maart 2017 brak de zon door.
Dat was merkbaar in de horecabestedingen van die maand. Ook vorig jaar was er in maart met +3% een opleving in de horeca door het mooie voorjaarsweer. Dit jaar komt daar nog 2% groei bovenop.

In de catering van bedrijven en zorginstellingen bleef de groei met -1% uit. Over de eerste drie maanden van 2017 tezamen staat de foodservice op +1,7%.

Horeca 2017 periode 3: +2% inkoopwaarde F&B

Het was in maart gemiddeld 2 graden warmer dan in maart 2016. Het was daarentegen wel natter (77 mm regen tegenover 32 mm in 2016). Maar er bleven genoeg zonuren over om buitenshuis te vertoeven en de horeca op te zoeken. De positieve stemming van de consument blijkt een teken van bereidheid om geld buitenshuis uit te geven. De index van het consumentenvertrouwen steeg naar +17.

Met een stijging van 5% deed de fastservicesector het prima. Eveneens goed waren de bestedingen in restaurants met +2,5%. De drankensector, recreatie en sport volgden met een bescheiden 1 à 1,5%. In de logiessector is een daling in eten en drinken gemeten van 4%, wat verklaarbaar is uit het vroege Pasen in 2016. Dit jaar valt Pasen later en verwachten we pas medio april een groei bij hotels en bungalowparken.

Catering 2017 periode 3: -1% inkoopwaarde F&B

Het producentenvertrouwen stijgt steeds meer. De stemmingsindex van CBS geeft het verschil tussen positieve en negatieve stemmingen, en gaat van +6 in januari, via +7 in februari naar bijna +8 in maart. De bedrijvigheid in het Nederlandse bedrijfsleven neemt toe en de behoefte aan de eet- en drinkvoorzieningen trekt aan. De cateraars in bedrijven moeten daarbij echter concurreren met een toenemend aantal aanbieders in nabijheid zoals horeca, detailhandel en on-the-go. De foodservice in bedrijven daalde met 0,4% licht. De foodservicewaarde in instellingen daalde met 2,8% in periode 3 van 2017.

 

YearToDate 2017: +1,7%

Tot nu toe staat de foodservice op +1,7% voor de toeleveringen vanuit reguliere groothandels in 2017. Buiten de meting van de periodemonitor valt de inkoop via supermarkten en direct bij producenten. Deze groeide in 2016 harder dan de grossiersleveringen. Wellicht zet dit in 2017 door.