De vierde periode van 2017 gaf 3% meer waarde in foodservice dan periode 4 in 2016. Het consumentenvertrouwen was hoog, april was gemiddeld droog en Pasen viel in deze periode. Dat gaf 4% stijging in de horecabestedingen ten opzichte van 2016p4. Ook in catering zat ruim een procent stijging.
De totale foodservice groeide met 3,2% en deze stijging compenseerde royaal de dip van -1,2% in periode 4 van 2016.
Over de eerste vier maanden van 2017 tezamen staat de foodservice op +2,1%.
Horeca 2017 periode 4: +4% inkoopwaarde F&B
In de rapportageperiode van 27 maart tot en met 23 april was het relatief droog met 23 mm neerslag, tegenover 63 mm in 2016. De gemiddelde dagtemperatuur van 9 graden Celsius was vergelijkbaar met 2016. Het consumentenvertrouwen is hoog en de koopbereidheid steeg. Rond Pasen, dat later viel dan in 2016, kregen de buitenshuis bestedingen een extra stimulans kregen. Alle horecasectoren profiteerden van de groei met groeicijfers tussen 3% en 5,5%.
Catering 2017 periode 4: +1,3% inkoopwaarde F&B
Het producentenvertrouwen steeg verder. In het bedrijfsleven neemt de vraag naar eten en drinken toe, maar cateraars moeten daarbij concurreren met aanbieders in de nabijheid zoals horeca, detailhandel en on-the-go. Rond Pasen was er tijdelijk een lager gebruik van bedrijfskantines. In periode 4 daalden de bestedingen in bedrijfscatering met 1,3%.
De foodservicewaarde in instellingen steeg met ruim 5% in periode 4 maar herstelde daarmee slechts deels de forse -10% in 2016p4.
Totaal catering in bedrijven en instellingen kwam op +1,3%.
YearToDate 2017: +2,1%
Tot nu toe staat de foodservice op +2,1% voor de toeleveringen vanuit reguliere groothandels in 2017. Buiten de meting van de periodemonitor valt de inkoop via supermarkten en directe leveringen vanuit producenten.