2017-9: Stagnatie omzetgroei horeca door tegenvallend weer

Na een reeks stijgende bestedingen sinds juni 2017 hapert de omzetgroei in de horeca in periode 9. De Foodservice periodemonitor geeft -0,1% voor horeca over 14 augustus tot en met 10 september van 2017 ten opzichte van dezelfde periode van 2016. Het weer viel tegen, het was natter met beduidend minder zonuren dan vorig jaar. Catering in bedrijven en instellingen kende een bescheiden groei in deze periode (+0,1%). Bestedingen onderweg bij vervoer en bij detailhandel groeiden nog wel met 1,9%.
Over de eerste negen maanden van 2017 tezamen staat de foodservicemonitor op +1,7%. Dit is hoofdzakelijk gemeten op de wekelijkse toeleveringen vanuit reguliere groothandels.

Horeca 2017 periode 9: -0,1% inkoopwaarde F&B

In de rapportageperiode was het nat met 71 mm neerslag, tegenover 34 mm in 2016. Met gemiddeld 5,6 zonuren dag was de prikkel voor spontaan terrasbezoek minder dan vorig jaar met toen 9 zonuren per dag. De drankensector merkte dit het meeste (-2%). Het consumentenvertrouwen staat positief op +23 in september. Restaurants en fastservice zagen 1% groei. De logiessector in Nederland liet -3% in eten en drinken zien. Een vakantiestroom naar het buitenland was merkbaar.

Catering 2017 periode 4: +0,1% inkoopwaarde F&B

In het bedrijfsleven neemt met het aantrekken van de economie ook de vraag naar eten en drinken toe. Eten en drinken in bedrijfsrestaurants stijgt echter niet structureel (-1,5%). De cateringlocaties moeten concurreren met aanbieders in de nabijheid zoals horeca, detailhandel en on-the-go.
De foodservicewaarde in instellingen steeg met ruim 2% in periode 9.
Totaal catering in bedrijven en instellingen kwam op +0,1%.

Onderweg 2017 periode 9: +1,9% inkoopwaarde F&B

Foodservice “onderweg” laat 2% stijging zien in deze periode. Dit zijn de pompshops, horeca bij vervoer en horeca bij detailhandel.

 

YearToDate 2017: +1,7% via grossiers en +2,5% totaal

Over de eerste negen maanden van 2017 groeit de foodservice met 1,7% voor de toeleveringen vanuit reguliere groothandels. Buiten de meting van de periodemonitor valt de toenemende inkoop via supermarkten en directe leveringen vanuit producenten en speciaalzaken.
De totale waarde over alle inkoopkanalen stijgt in 2017 naar schatting met 2,5% ten opzichte van 2016.