2017 p5
In mei 2017 was er een opleving in eten en drinken in catering, terwijl de horeca een pas op de plaats maakte.
In de periode van 24 april t/m 21 mei 2017 steeg de waarde aan eten en drinken in catering met bijna 4% ten opzichte van mei 2016. De horeca was de eerste vier periodes de groeier in de foodservice maar gaf in mei een groeicijfer van 0%.
Het consumentenvertrouwen is hoger dan in 2016, maar het aantal zonuren was minder: 6,4 uur per dag versus 7,7 uur in 2016p5.
De totale foodservice groeide in periode 5 met bijna 1% en over de eerste vijf maanden van 2017 tezamen met +1,9%.
Horeca 2017 periode 5: -0,2% inkoopwaarde F&B
De periode van 24 april t/m 21 mei was met 37 millimeter neerslag droger dan dezelfde periode in 2016. Echter, het aantal zonuren en de gemiddelde dagtemperatuur lagen lager dan p5 vorig jaar. De drankensector (-1%) en leisure (-3%) zagen de besteding aan eten en drinken dalen. De eetsector kwam ongeveer op hetzelfde niveau als 2016. De Logiessector zag wel de foodomzet groeien (+2%).
De totale foodservicewaarde in de horeca daalde licht met -0,2%.
Catering 2017 periode 5: +3,9% inkoopwaarde F&B
Binnen de catering werd bij bedrijven in periode 5 van 2017 opmerkelijk meer besteed aan eten en drinken (+7%). De zorginstellingen zagen een bescheiden groei van 0,4%.
Totaal catering in bedrijven en instellingen (uitbesteed en in eigen beheer) kwam in 2017-p5 op +3,9% ten opzichte van 2016-p5.
YearToDate 2017: +1,9%
Over de eerste vijf maanden tezamen staat de foodservice op +1,9%, met daarbinnen de horeca op +2,1% en de catering op 0,7%.
Dit is gemeten op de toeleveringen vanuit reguliere groothandels in 2017.
Buiten de meting van de periodemonitor valt de inkoop via supermarkten en directe leveringen vanuit producenten.