De groei in foodservice zet door, na 2,2% in P11 nu 1,7% in P12 t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder.
De periodemonitor van Foodstep laat voor horeca in de toeleveringen vanuit de groothandel een groei zien van 2,3% over de periode van 6 november t/m 3 december. En ook eten en drinken onderweg laat in periode 12 een mooie groei zien van 2%. Catering in bedrijven en instellingen blijft achter met 0,1% groei.
2017-p12: relatief goed weer en hoog economisch vertrouwen
De gemiddelde dagtemperatuur lag iets hoger dan vorig jaar (6 graden versus 5 graden in 2016). De hoeveelheid neerslag was met 68 mm echter hoger dan de 59 mm in dezelfde periode in 2016. Daarnaast waren er aanzienlijk minder zonuren dan vorig jaar met gemiddeld 1,9 uur versus 2,7 uur in 2016. Het consumenten- en producentenvertrouwen blijven hoog, wat de marktgroei van de horeca sterk blijft stimuleren. Vooral de logiessector en restaurantsector deden het goed.
Jaar 2017 p1 t/m 12: inkoop via grossiers +1,7%, inkoop totaal + 2 à 2,5%
De totale waardeontwikkeling van de foodservice-inkoop komt over januari t/m medio december uit op +1,7% voor wat betreft de toeleveringen vanuit reguliere groothandels.
De totale waarde inclusief inkopen via retail en directe leveringen van producenten stijgt in 2017 naar schatting met 2 à 2,5% ten opzichte van 2016.
Jaar 2017 consumentbestedingen Out-of-Home: +4,1%
Door slimmere keuzes op het inkoopassortiment en portionering kan een foodservicebedrijf een margeverbetering realiseren in 2017. De stijging van de consumentwaarde (“kassa-omzet”) is daardoor hoger dan de gemeten inkoopstijging in deze monitor. De totale groei voor wat betreft consumentenbestedingen komt uit op +4,1%.
De kritische consument wil in 2017 best meer betalen voor zijn consumptie als gastvrijheid en vakmanschap gevoeld wordt in de servicegraad van het bedrijf.