Na een mooie zomer geeft ook periode 11 van 2018 (8 oktober t/m 4 november) een ruime 4% groei in eten en drinken buitenshuis in vergelijking met 2017. Met weinig neerslag en veel zonuren hield de groei in horecabestedingen aan. De inkoop van de horeca steeg met 5%. De Foodservicemonitor geeft daarnaast voor catering 1% groei en voor On-the-Go 5% groei in 2018p11.
Over het gehele jaar 2018 (tot en met begin november) staat de Foodservice periodemonitor op +3,8%. Deze metingen betreffen inkoop via foodservicegrossiers.
Tellen we de toename van inkoop bij retailers mee, en houden we rekening met een margeverbetering in horeca en catering, dan zal de groei in consumentbestedingen boven de 5% zijn.
2018 p11: Veel zon en veel horecabezoek
Van 8 oktober t/m 4 november was het wederom prima weer voor buitenshuis verblijf. Er viel slechts 35 mm neerslag tegenover 44 mm vorig jaar, en we werden verwend met 5,5 uren zon per dag tegenover 3,4 uur in 2017. Tegenover de positieve impuls vanuit het weer staat een terugval in het consumentenvertrouwen. De stemming onder consumenten is in november 2018 voor de vierde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 2 punten en komt uit op 13. Het oordeel over het economisch klimaat is minder positief. Ook daalt de koopbereidheid.
In de meetperiode 2018p11 was het vooral de logiessector van hotels en bungalowparken die samen met de fastservicesector van cafetaria’s en lunchrooms een groei liet zien. Restaurants en cafés volgden met een minder sterke groei. Gemiddeld over de horeca was de groei 5,1%.
De catering in bedrijven en instellingen zag de uitgaven aan eten en drinken veel minder stijgen (+1%).
YeartoDate 2018 p10 (groothandel inkoop): +3,8%
Over het lopende jaar tot en met half oktober staat de Foodservicemonitor op 3,8% waardestijging, gemeten op inkoop vanuit reguliere grossiers. De horeca staat op +4,8%, catering op +0,8%, en onderweg +2,6%.
De inkoop via andere kanalen dan groothandels lijkt harder te groeien. Met directe leveringen vanuit fabrikanten en bedrijfsmatig inkopen bij supermarkten erbij gerekend gaat de totale inkoopwaarde in groei ruim over de 4%.
Omzet, consumentbestedingen 2018: > +5%
De verkoopprijzen in horeca en catering stijgen dit jaar harder dan de inkoopprijzen, wat duidt op een margeverbetering. Dat betekent dat kassa-omzet na 2017 ook in 2018 meer stijgt dan de inkoop.
In de voorlopige jaarcijfers komen we richting ruim +5% voor foodservice consumentbestedingen in 2018.
In januari, na de meting van de laatste periode van 2018, worden de berekeningen naar waarde-bedragen Omzet Foodservice 2018 voor het jaarboek Essentials afgesloten. Dit jaarboek wordt als coproductie van Foodstep, Datlinq en Foodinspiration uitgegeven door marketeersplatform FoodserviceXs