2019 p3 Groei Foodservicebestedingen komt op gang

In maart 2019 zijn de foodservicebestedingen gegroeid in vergelijking met 2018. Gemeten vanuit de inkoop was de waardestijging aan eten en drinken in de horeca +2,4%, in catering -0,9% en On-the-go +1,9%.

Over de eerste drie maanden tezamen bekeken ligt de foodservice op +0,5% ten opzichte van het eerste kwartaal 2018.

Mogelijke verklaringen voor de minder sterke groei dan in 2018 zijn:

  • Terugval van het consumentenvertrouwen.
    De consument is terughoudend in uitgaven, het persoonlijke koopkrachtplaatje is nog onzeker. Vaste lasten blijken fors hoger te liggen, het vrij besteedbaar inkomen is nog niet duidelijk verbeterd zoals de regering aankondigde.
  • Het was natter dan vorig jaar.
    106 millimeter regen in 2019p3 is veel meer dan de 32 millimeter in 2018p3.
  • Effect van de BTW-verhoging.
    De consumentprijzen stijgen door de verhoging van 6 naar 9% BTW. Alle uitgaven zijn duurder geworden. Het CBS meet een inflatie van 2,5% in de eerste maanden van 2019. En binnen dit consumentenprijsindexcijfer blijkt dat verkoopprijzen in eten en drinken buitenshuis zelfs met 4,5% zijn gestegen.

 

Vanwege de prijsverhoging stijgt de kassa-omzet bij horeca en catering harder dan de groeicijfers in dit monitorrapport.

NB: de januari-cijfers voor horeca zijn gecorrigeerd ten opzichte van de vorige publicatie 2019p2.