2019 p5 Daling buitenshuis bestedingen t.o.v. piek mei vorig jaar

In mei 2019 zijn de foodservicebestedingen met 3% gedaald ten opzichte van mei 2018. Vorig jaar kenmerkte deze periode zich nog door veel zon en een sterke groei in de horecabestedingen (6,2%). Dit jaar is het droog maar zijn er minder zonuren. Ook het vertrouwen in de economie bij consumenten en producenten is lager.
De horeca zag de uitgaven aan eten en drinken in periode 5 (22 april t/m 19 mei 2019) met 4% dalen ten opzichte van 2018p5.
Catering (-0,8%) en On-The-Go (-1,9%) zagen ook een daling in mei 2019 vergeleken met vorig jaar.

NB: de metingen zijn gebaseerd op inkoopdata. Door verschillen in ontwikkeling verkoopprijzen versus inkoopprijzen kan de waarde-ontwikkeling in consumentbestedingen anders liggen.

YearToDate 2019p5: -0,1%

Over de eerste vijf maanden tezamen bekeken is er geen waardestijging in de toeleveringen in foodservice (-0,1%) ten opzichte van YTD2018p5. Voor Horeca staat deze op +0,4%, voor catering op -1,8%.

 

Consumentbestedingen: prijseffect BTW

De consumentprijzen zijn gestegen door onder meer de verhoging van 6 naar 9% BTW. Alle uitgaven zijn duurder geworden. Het CBS meet een inflatie van 2,5% in 2019. En binnen dit consumentenprijsindexcijfer blijkt dat verkoopprijzen in eten en drinken buitenshuis zelfs met 4,5% zijn gestegen.