De periodemonitor meet 2% groei in inkoop door foodservice bedrijven voor de periode 7 van 2019 (17 juni t/m 14 juli 2019) ten opzichte van periode 7 van 2018.
Dit lijkt een kleine groei, maar hij komt bovenop de recordgroei van vorig jaar (2018 p7 +5,3% t.o.v. 2017 p7).
- Horeca draait dit jaar lekker (+2,4%) na de piek in de vergelijkbare periode vorig jaar (+2018 p7: +7,5%).
Het weer was goed. Maar dit jaar kende deze 4 weken meer neerslag en iets minder zonuren dan de kurkdroge periode vorig jaar. - Catering deed in 2019 p7 een stapje terg (-1,1%) na de stijging vorig jaar (2018 p7: +1,5%).
- Foodservice On-the-go laat voor dit jaar een mooier cijfer dan vorig jaar zien met een groei van +3,7% (2018: -0,1%).
YearToDate 2019 p7: +0,5%
Over het gehele jaar 2018 t/m half juli bekeken geeft foodservicemonitor een waardestijging van 0,5% ten opzichte van 2018.
De horeca staat op +1,3%, Catering op -1,9% en onderweg op +0,3%.
Deze periodemonitor meet de waardegroei met name via veel besteldata van groothandels (“inkoop”). Er is daarnaast een inkoop rechtstreeks bij fabrikanten en retailers. De groei hiervan zit niet in de monitor maar wordt aan het einde van het jaar extra ingeschat
Voor de bewerking op de inkoop, geboden service en gestegen exploitatiekosten wordt een marge berekend.
De kassa-omzet kan meer gestegen zijn dan de inkoop.
Consumentprijzen gestegen door BTW
De consumentprijzen zijn gestegen door onder meer de verhoging van 6 naar 9% BTW. Alle uitgaven zijn duurder geworden. Het CBS meet over het eerste 7 maanden van 2019 een inflatie van 2,6%.
Binnen dit consumentenprijsindexcijfer blijken dat verkoopprijzen in eten en drinken in horeca met 4,4% te zijn gestegen en die in catering zelfs met ruim 8%.