2020 p11 Daling foodservice 55% bij halve periode verzwaarde lockdown

Over periode 11 (5 oktober t/m 1 november 2020) laat de foodservicemonitor een daling zien van 55,2% in de toelevering van eten en drinken in horeca en catering. Met de verscherpte maatregelen per 14 oktober  is de impact van de tweede lockdown in periode 11 duidelijk zichtbaar. In de voorgaande periode (p10 2020) liet de monitor nog een beperkte daling van 23,4% zien.

Horeca en Leisure laten in periode 11 een daling zien van 63,3%, waar deze in periode 10 lag op -22,2%. Sinds 15 oktober hebben alle horecaondernemers hun panden weer moeten sluiten, enkel hotels zijn nog open en de afhaal- en bezorgdiensten.
Alle sectoren binnen horeca en leisure doen het in periode 11 echter nog steeds beter dan dat de cijfers in periode 4 en periode 5 lieten zien, aan het begin van de eerste Corona lockdown.

Catering laat een daling van 43,3% zien, terwijl 4 weken eerder periode 10 nog een daling liet zien van 33,4%.
Het gros van de bedrijven blijft vanuit huis werken en contract-catering locaties blijven grotendeels gesloten.

On-the-go laat in periode 11 een daling van 33,6% zien, waar deze in periode 10 een daling van 14,2% liet zien. Met het advies om reizen, zowel in het binnen- als buitenland, zo veel mogelijk te beperken is ook in deze sector de daling sterk toegenomen.

  • Horeca en leisure daalden met 63,3%
  • Catering van bedrijven, onderwijs en zorg laat een daling van 43,3% zien
  • Foodservice onderweg laat een daling van 33,6% zien

Met het volledig sluiten van de horeca, de kortere dagen en de naderende wintermaanden voor de boeg is de verwachting dat het zware tijden blijven in november en december. De consument blijft thuis vanwege de kou. Maar de horecaondernemer wordt ook steeds inventiever om avondjes uit naar de woonkamer van de consument te brengen.