Over periode 12 (2 november 2020 t/m 29 november 2020) laat de foodservicemonitor een daling zien van 59,8% in de toelevering van eten en drinken in horeca en catering.
De impact van de verscherpte maatregelen van 15 oktober 2020 zijn in periode 12 duidelijk zichtbaar. Horeca-zaken zijn dicht, alleen afhaal en bezorgen is nog mogelijk. Ook de cateringdiensten in bedrijven en onderwijs liggen grotendeels stil.
De eerdere periode (p11) had 3 van de 4 weken in Lockdown en liet voor Foodservice totaal een daling van 55,2% zien.
2020 p12 Horeca en leisure daalden met 69,2%
Horeca en Leisure laten in periode 12 een daling zien van 69,2%, waar deze in periode 11 lag op -63,3%. Periode 12 valt in de periode waarbij horecaondernemers hun panden volledig moesten sluiten. De impact van het sluiten van de horecalocaties is sterk zichtbaar.
2020 p12 Catering van bedrijven, onderwijs en zorg laat een daling van 45,2% zien
Catering laat een daling van 45,2% zien in periode 12 van 2020, in vergelijking met een jaar eerder. Het gros van de werknemers in bedrijven blijft vanuit huis werken en contract-catering locaties blijven grotendeels gesloten.
2020 p12 Foodservice onderweg laat een daling van 39,2% zien
On-the-go laat in periode 12 een daling van 39,2% zien, waar deze in periode 11 een daling van 33,6% liet zien. Met het advies om reizen, zowel in het binnen- als buitenland, zo veel mogelijk te beperken ligt de daling bijna gelijk aan periode 4 en 5, de eerste ‘lockdown’.
Nog meer moeilijke maanden voor foodservice
Met het volledig sluiten van de horeca, de F&B faciliteiten in hotels en de essentiële winkels is de verwachting dat het een paar zware maanden worden. Daarnaast is het extra zuur dat dit voor veel kanalen de belangrijkste omzet maand(en) van het jaar zijn. Doordat de consument in de wintermaanden minder snel naar buiten gaat omwille van de kou, spelen ondernemers hier goed op in middels afhaal- en ook bezorgmaaltijden. Ondernemers brengen het zelf naar de consument voor een avondje uit eten thuis.
YearToData 2020 p12 : Foodservice -35% inkoopwaarde F&B
Over alle maanden van het jaar samen bekeken staat de periodemonitor op -35%.
Met nog een lage waarde over december erbij (-70%) zal het jaarcijfer voor 2020 richting -40% gaan.
En dat is de waarde stroom van toeleveringen aan eten en drinken richting de locaties.
Aangezien er bij het begin van de lockdown in maart en in oktober een flink voorraadverlies was (weggegooid/weggegeven) kunnen we in termen van omzetwaarde/consumentbestedingen nog wel 5% extra omzetverlies incalculeren op jaarbasis.
Dan gaat de omzetdaling over totaal 20202 naar 45% of meer.
Foodservice ontwikkeling per 4-weeks periode
YTDp12 | Estim jaarinkoop | ||
p12 | t/m 29nov | 2020 | |
Logies | -72,4% | -52,5% | -58,9% |
Restaurants | -70,3% | -39,2% | -46,0% |
Fastservice | -50,8% | -21,4% | -26,0% |
Dranken | -80,6% | -48,6% | -54,7% |
Leisure | -89,6% | -44,2% | -51,8% |
Horeca | -69,2% | -38,6% | -44,8% |
Bedrijven | -56,2% | -39,6% | -44,4% |
Zorginstellingen | -13,5% | -8,9% | -9,2% |
Onderwijs | |||
Transport | |||
Catering | -45,2% | -32,3% | -36,7% |
Onderweg | |||
On-the-go | -39,2% | -22,2% | -25,0% |
Foodservice Totaal | -59,8% | -35,0% | -40,4% |