2020 p2: 1,7% groei foodservice inkoop, en inschatting Corona-effecten maart-april

Hierbij de omzet-rapportage over de laatste (corona-vrije) periode 2020-p2.
Daarnaast een korte kwalitatieve schets van getroffen foodservice-sectoren in de actuele periode p3.

2020-p2: +1,7%, vooraf aan Corona-crisis

De pre-corona meting over periode 2020-p2 (week 5 t/m 8) geeft nog een waardestijging van 1,7% ten opzichte van februari 2019 in Foodservice.

  • Horeca en leisure groeide met 1,9% in 2020p2.
  • Bij catering is 1% groei gemeten.
  • Foodservice onderweg kwam op +1,8% t.o.v. 2019p2.

De forse omzetdaling door de Corona-maatregelen zal pas in de cijfers over periode 3 merkbaar zijn.

Minder neerslag en warmer

Februari 2020 was warmer maar duidelijk natter dan vorig jaar. Er viel 103 millimeter neerslag in de Bilt, tegenover 72 mm in februari 2019.

Met een gemiddelde van 8 graden Celcius, was het iets warmer dan vorig jaar (5 graden). Echter, er scheen minder zon in februari 2020. Met 2,3 uur zon per dag gemiddeld was het een donkere maand.

 

Gedaald economisch vertrouwen

De algehele stemming van laag consumentenvertrouwen bleef aanhouden. In 2020p2 werd -vergelijkbaar met 2019p2- een consumentenvertrouwen van -2 gemeten. Ook het producentenvertrouwen was laag. Met een producentenvertrouwen van slechts 2,7 punten is dit beduidend lager dan vorig jaar (6,3 punten).

 

YearToDate 2020-p2: +2,8%

De eerste periode gaf nog hogere groeicijfers (+3,9%), mede door meer effectieve koopdagen.
(maandag 30 december telt als begin van week 1). 

Horeca en Leisure groeide met 2,8% over de eerste 8 weken. Bij Catering is met 2,2% gegroeid op p1+p2 samen. Foodservice onderweg kwam YearToDate op +3,4%.

 

2020-p3: -..? ..%, Corona treft Nederland en ook de foodservice hard.

Week 9: Na een uitbraak in Noord-Italië is de eerste Nederlandse Corona-besmetting geconstateerd aan het einde van week 9 (27 februari – Loon op Zand)
• In week 9 is Nederland echter nog in de ban van het slechte weer.
• Week 9 is de tegenvaller voor zuidelijke horeca door afgelasting carnavals-optochten wegens storm

Week 10 = Noord-Italië op slot. Uitgaand toerisme vanuit NL op de rem.
• Grote evenementen ter discussie

Week 11 = Brabantse sociaal verkeer beperkt (m.n sport en zorgbezoek)
• Terugval in evenementcatering en horecabezoek op reisknooppunten
• Afzeggingen restaurantreserveringen.

Week 12 = Nationale besluit om gehele sociale leven stil te leggen en thuiswerk advies. Ook in landen om ons heen.
• Volledige sluiting van bars en restaurants t/m 6 april
• Wel bezorgdiensten en afhaalmaaltijden nog actief. Restauranthouders bezinnen zich op thuismaaltijden markt.
• hotel accommodaties kunnen open blijven
• Bedrijfsleven deels stilgelegd, eten op het werk op laag pitje
• .. veel onzekerheden…

Harde cijfers over de waardeterugval zijn nog niet beschikbaar, maar onze collega’s van FSIN hebben een scenario doorgerekend

FSIN scenario: effecten Corona-crisis op Foodservice en Foodretail

Uit een eerste berekening blijkt dat de markt voor buitenshuis eten (foodservice) dit jaar bijna €2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis.  Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het feit dat eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn.
https://fsin.nl/corona

De effecten van de coronacrisis op de buitenshuisconsumptie zijn rampzalig.
Het totale omzetverlies over 2020 bedraagt €2,5 miljard.

  • Vooral de Horeca krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Op jaarbasis daalt de omzet van het segment klassieke horeca met ruim €1,7 miljard.
  • Ook Catering staat bijzonder zwaar onder druk door de (gedeeltelijke) sluiting van bedrijven en onderwijsinstellingen. De sluiting van scholen en universiteiten leidt tot het bijna volledig instorten van de vraag. Bedrijfscatering verliest in april de helft van de omzet doordat bedrijven massaal werknemers naar huis sturen. Volgens ons huidige scenario herstelt de omzet in de maanden daarna geleidelijk naar het niveau van voor de crisis. Op jaarbasis verliest catering €300 miljoen.
  • Het kanaal Gemak verliest meer dan 400 miljoen. Fastservice-bedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten, met uitzondering van delivery en drives. Het omzetverlies van de outlets, dat we voor de maanden maart en april op 50% schatten, wordt beperkt goedgemaakt door de stijging in maaltijdbezorging en bij de drives.

Door de coronacrisis stijgt de thuisconsumptie van food (Foodretail) dit jaar met €1,8 miljard. Die meeromzet komt hoofdzakelijk bij de supermarkten terecht.

  • Supermarkten zien hun omzet dit jaar stijgen met bijna €1,7 miljard, door hamstergedrag van de consument en het sluiten van eet- en drinkgelegenheden. Zij draaien twee maanden lang recordomzetten. Daarna moet het gehamsterde worden opgegeten en start de concurrentie met het foodservicekanaal weer.
  • Een aantal speciaalzaken kan profiteren van de crisis (slijterijen, bakkers, slagers), maar in totaal leveren de speciaalzaken omzet in. Ook al omdat de markten en boerderijwinkels naar verwachting flink door de crisis getroffen worden.

De belangrijkste aannames bij de cijfers uit dit doorgerekende corona-scenario:

  • De crisis duurt in volle omvang 3 maanden.
  • Daarna komt er een voorzichtig herstel.
  • De economie krimpt tot -1%, maar we komen nog niet in een diepe crisis.
  • De angst-effecten van deze crisis zullen bij de consument niet meteen verdwenen zijn, ook als de crisis voorbij is.
  • Er komen meer vakanties in eigen land

Meerdere scenario’s denkbaar

Op dit moment is slechts één  scenario uitgewerkt. Dit scenario gaat uit van een korte crisis met kortdurende gevolgen. In dit (meest positieve) scenario zien we al bijna €2,5 miljard uit de foodservicesector wegvloeien.

Alternatieve scenario’s met een diepere recessie zijn denkbaar. Deze zijn op dit moment nog niet doorgerekend.