2020 p4: Lockdown Horeca en Catering: omzetdaling 74% (toeleveringen eten en drinken week 13 t/m 16)

2020 maart-april 74% omzetdaling horeca en catering
2020 april: 74% omzetdaling eten en drinken horeca en catering

Over periode 2020-p4 (23 maart t/m 19 april) laat de Foodservicemonitor 74% daling zien. Dit is gemeten in toeleveringen van eten en drinken aan horeca en catering. De daling komt door de Corona-maatregelen, waardoor nagenoeg de gehele horeca op slot zit. Alleen locaties met counterverkoop en thuisbezorging houden de zaken draaiend.
Ook een groot deel van de bedrijfskantines is gesloten. Bij zorgcatering is de publieke horeca dicht maar gaat de voeding naar patiënten/bewoners door.
Bij Foodservice Onderweg doen pompshops nog enige omzet.

• Horeca en leisure daalden met 84% ten opzichte van 2019p4.
• Bij catering van bedrijven, onderwijs en zorg is de daling 65%.
• Foodservice onderweg kwam op -42% t.o.v. vorig jaar.

2020 week beeld Corona effect op foodservice-toeleveringen

Week 12 = (17 maart) Nationale besluit om gehele sociale leven stil te leggen en thuiswerk advies.
• Volledige sluiting van bars en restaurants
• Wel bezorgdiensten en afhaalmaaltijden nog actief.
• Fastservicebedrijven zoals snackbars en lunchrooms mogen nog via counter verkopen
• Hotels kunnen open blijven
• Scholen gaan dicht. Thuiswerk voor ouders met kinderen.
• Bedrijfsleven deels stilgelegd, eten op het werk op laag pitje

Week 13 = strengere lockdown.
• Dwingender besluit rond sluitingen. Verbod op groepsvorming bij recreatief thuisverblijf.
• Veel aanmeldingen van restaurants op thuisbezorgplatforms
• Restaurants en cafés bedenken afhaalpakketjes en digitale thuis-proeverijen. Logistieke proces blijkt vaak het knelpunt.

Week 14-16 = (31 maart) verlenging lockdown periode en strenge handhaving 1,5 meter richtlijn.
• Culturele programma’s gecanceld en evenementen voor april-mei-juni afgeblazen.
• Bezoekverbod verpleeghuizen
• Diverse initiatieven om zorgpersoneel te steunen. Bijv. Hotelbedden beschikbaar stellen.
• Ook voor locaties met openstelling via counterverkoop is een lage passantenstroom merkbaar.
• NOW-regeling, waarmee overheid een deel van loonkosten vergoed, wordt positief ontvangen. Dilemma vormt echter de korting erop als het horecabedrijf via creatieve oplossing toch omzet weet te halen.
• Consumenten verlangen naar meer bewegingsvrijheid en genietmomenten. Diverse creatieve ideeën voor horecabeleving-in-eigen-huiskamer komen langs. Regelgeving belemmert vaak de uitvoering.