2022 p8 +4% foodservice waarde (toeleveringen aan horeca en catering)

Over periode 8 van 2022 (= week 29 t/m 32, 18 juli t/m 14 augustus 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van 3,9% in de toelevering van eten en drinken in Foodservice t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar in periode 8 in 2021 was er een stijging van 1% en in 2020p8 daalde alles met ruim 11%.

De ‘vakantieperiode’ 2022 p8 staat in het teken van de relatief hoge inflatie, in combinatie met forse daling van de koopkracht en het blijvend lage consumentenvertrouwen.

Ondanks deze negatieve invloeden zijn Nederlanders toch volop op vakantie gegaan en hebben genoten van het prachtige weer. Daarbij hoort dat er geld werd gespendeerd in Foodservice, wel minder dan in dezelfde periode vorig jaar als je enkel naar Horeca, leisure en onderweg kijkt. Mogelijk voor velen de laatste spaarcenten nog over van afgelopen 2 Corona jaren, de aankomende maanden zullen spannend gaan worden kijkend naar alle ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor Foodservice.

Over meerdere jaren “opeenvolgend gestapeld “bekeken: 
Ten opzichte van het pré-coronajaar 2019 staat de index van 2022 p8 op 93.

2022 p8  Foodservice totaal+3,9%

  • Horeca en Leisure laten in periode 8 een ontwikkeling zien van -1,2%. Ook vorig jaar in P8 2021 was er een lichte daling van 0,7%.
  • Catering laat in periode 8 een stijging van +27,2% zien. In P8 2021 was er een lichte stijging van 4,4% in catering van bedrijven, zorg en onderwijs.
  • On-the-go laat in periode 8 een stijging van +3,8% zien. Vorig jaar liet Foodservice Onderweg +11% aantekenen.

Ontwikkeling over het gehele jaar tot nu (YTD 2022 p8): +34,9%

Horeca en Leisure stijgen YTD met 37,8%
Catering van bedrijven, onderwijs en zorg stijgen met 31,6% YTD
Foodservice onderweg stijgt YTD met 19,8%