April daling buitenshuis eten en drinken, in alle productgroepen

De waarde aan product-toeleveringen aan horeca en catering is in april met ruim 70% gedaald ten opzichte van vorig jaar.
Naar productsoort bekeken blijkt in alle productgroepen een daling, maar sommige productgroepen zijn harder getroffen dan andere.

  • Productgroepen zoals alcohol en frisdrank/sappen dalen nog harder dan de markt omdat de drankensector(café-bar) volledig gesloten is,
  • Ook de vers categorieën dalen zoals bakery, AGF en kaas.
  • Voor frites, aardappelproducten, snacks, olie & vetten, snacksauzen en vlees zien we een minder harde daling, doordat deze producten bij de bezorg- en afhaalservice nodig zijn .
  • Ook de non-food doet het nog aardig door bestellingen van reinigingsmiddelen en disposables.

Over de eind maart t/m half april 2020 (2020p4) laten de horeca en catering een forse waardedaling zien in eten en drinken. Instellingen hebben de minste daling en ook onderweg daalt minder hard. De fastfoodsector kan een stukje omzet behouden via bezorgen en afhalen, maar bij restaurants en cafes ligt de business nagenoeg stil.

Met thuisbezorging en herinrichting tot afhaalloket proberen horeca-ondernemers hun business te redden.
Foodstep stuurde afgelopen week een nieuwsbrief rond over de impact van de Corona-maatregelen op de horeca- en cateringomzet.

naar Productgroepen

2020 p4 waardeontwikkeling Out-of-Home eten en drinken t.o.v. 2019p4:

De Foodservice monitor meet de stijgingen en dalingen naar sectoren in periodes van 4 weken. Voor periode 4 is bovenstaande gemeten.

De bewegingen naar Productgroepen erboven zijn indicatief via een aanvullende data-analyse berekend en zijn geen standaard rapportage onderdeel van de periodemonitor.