Bio inkoop door Catering in 2018 12% gestegen

Een bewuste keuze voor eerlijk, transparant en lokaal zet bij de inkoop van horeca, catering en foodservice onderweg door. In 2018 is 9% van de totale Food in de buitenshuismarkt gelabeld met een duurzaam keurmerk, in 2010 was dat nog geen 3%.

Bio/Eko is één van de keurmerken die vooral in Catering naar voren geschoven wordt bij verduurzaming van het aanbod aan lunchgebruikers.

  • Zuivel was de afgelopen jaren de trendsetter in productgroepen met aandacht voor duurzaamheid in de bedrijfscatering. De hoeveelheid ingekochte Bio zuivel blijft in 2018 stabiel.
  • In 2018 maakt bio in AGF weer een mooie sprong omhoog. Het duurzame aandeel lift mee met de  algemene verschuiving van vlees naar groente. Het warme weer had invloed op de oogsten van groentetelers. Maar biologische groentetelers hadden wat minder last van de droogte dan hun gangbaar werkende collega’s. De biologische groenteteler besteedt meer aandacht aan de kwaliteit van de bodem, zoals de eigenschap om vocht vast te houden. Bij de inkoop van horeca en catering lijkt de beperkte keus aan biologische AGF in de traditionele groothandel een probleem, waardoor meer gekozen wordt voor andere kanalen. Men denke aan directe inkoop bij boer of tuinder of in biologisch gespecialiseerde groothandels.
  • Koffie en thee hebben afgelopen 10 jaar buitenshuis een sterke ontwikkeling ondergaan richting duurzame varianten. Naast Fairtrade en UTZ heeft BIO daar ook een plek weten te veroveren.
  • De Bio-keuze in overige voedingsmiddelen blijft toenemen, met name Bio in sappen en salades houdt aan.

 

Inkoopwaarde totaal Bio-producten in bedrijfscatering, x mln euro

2010 32,0

2015 40,7
2016 40,4
2017 42,6
2018 47,5

  • groei 2018 t.o.v. 2017 11,5%