CBS versus Foodservicemonitor, omzetgroei horeca 1e kw 2016

Het CBS kwam 31 mei met cijfers over de omzetgroei in de horeca in 1e kwartaal 2016.
In de basistekst staat +0,7% tov 2015 4e kwartaal.
Gezien het seizoenpatroon in de horeca, is het relevanter om te vergelijken met een jaar ervoor.
CBS schrijft daarover:

  • “Ten opzichte van het eerste kwartaal 2015 heeft de horeca 7 procent meer omgezet. Alle branches realiseerden een groei.”
  • “De horeca realiseert al bijna drie jaar onafgebroken meer omzet en volume dan een jaar eerder.”
met als illustratie van CBS erbij.
Ontwikkeling-horeca-1e-kwartaal-2016-16-05-27

Dat is een veel hogere groei, dan wat uit de periodemonitor van Foodstep komt (YTD +1%).
Ofwel, het CBS meet een groeiende afzetmarkt, terwijl meting op basis van toegeleverde producten beperkt groeien.
We horen geen gejuich van de toeleveranciers (groothandels en fabrikanten).
Waar zit het verschil ?

  • groei omzet buiten eten-drinken ?.
    Kameromzet, entreegelden ed. telt CBS ook mee, Foodstep niet.
  • margeverbetering door prijsverhoging van horecaconsumpties ?
    CBS zegt circa 2% prijseffect (consumentprijzen). Foodstep meldde dat de inkoopprijzen/producentprijzen gemiddeld slechts 0,5%zijn gestegen.
  • Sterke groei in toelevering buiten het reguliere grossierskanaal om ?
    Denk aan (on-line) inkoop bij supermarktketens  en aan rechtstreekse leveringen van boer naar horeca. Dat deel dekt de foodservicemonitor van Foodstep niet af. Hierin zit inderdaad een flinke groei. Globaal doet de  horeca  5 à 7 % van totale inkoop bij  retailers. Voor elke 20% volume groei in retailinkoop door de horeca is één procent verschil in omzetcijfers te verklaren.
  • Afbakening markt en verschil in effect van bedrijvengroei ?
    Het lijkt erop dat CBS een verdere verruiming van de sector ziet door toetreding van starters en verschuiving van de kernactiviteit van bestaande bedrijven die eerder in bijvoorbeeld retail of leisure zaten. Denk daarbij aan de onstuimige groei van bezorgdiensten. Is dat retail of horeca? Denk ook aan mobiele verkoop op Muziek- en  Foodfestivals. Enkele jaren geleden was de afbakening voor horeca: “ingericht voor gebruik ter plaatse + een commerciële dienstverlening”. Met allerlei nieuwe foodconcepten is de grens tussen branches vaag geworden.
    CBS telt op hoofdactiviteit van de onderneming en ziet na de sprong in 2015 ook in 2016 een verdere stijging van het aantal bedrijven. (is dit wederom een administratief effect of is de groei het aantal echt al 3 jaar explosief ?).
    Foodstep volgt Datlinq tellingen en telt al jaren ook bedrijven met horeca als nevenactiviteit bij de sector.

Opgezocht bij CBS : de telling van het aantal horeca-bedrijven.
En inderdaad: na 2015 forse groei nu ook in 2016 een stijging in bedrijven. Vooral veel nieuw in B&B (“hotels zonder restaurant”) en evenementcatering, maar ook in restaurants en fastservice ziet CBS gestage groei.

CBShoreca_bedrijvengroei2016

Voor een uitgebreidere uitleg rond verschillen tussen CBS en Foodstep (definities en meetmethoden) zie de download “vergelijking cijfers- dec2015” in onze Shop