Tegen de algemene trend in is het aantal faillissementen in de horeca in de eerste 4 maanden van dit jaar gestegen. In veruit de meeste sectoren neemt het aantal failliete bedrijven sinds september juist langzaam af.
horeca: vet op botten verdwenen
In de horeca gingen 178 bedrijven over de kop, 12 procent meer dan in de eerste 4 maanden van 2013.
Over de hele linie daalde het totaal aantal faillissementen van bedrijven en instellingen met 18 procent tot 3470.
bron: faillisementsdossiers.nl
Volgens kenners is er sprake van een na-ijleffect in de horeca. ëMede door het mooie weer, is de gemiddelde omzet in de eerste maanden van dit jaar gestegen. Maar tot eind vorig jaar zat de sector flink in de min.
Daardoor is bij de meeste bedrijven het vet van de botten verdwenen. Dit is veel bedrijven opgebroken,í zegt Frank Meeuwsen, senior consultant bij onderzoeksbureau Foodstep.
hotels: krimp in 1-2 ster categorie
Er gingen begin dit jaar meer hotels bankroet: 18 hotels legden het loodje in jan-apr2014 tegen 11 in de overeenkomstige periode vorig jaar. Dat is opmerkelijk gezien het feit, dat de hotels het in omzet in 2013 nog best wel aardig deden. Meeuwsen wijt die toename mede aan de prijzenslag binnen deze deelsector. ëHotels buitelen over elkaar heen met aanbiedingen en goedkope arrangementen. Dat heeft de winstmarges flink onder druk gezet.í
Dit was ook het beeld bij de vorige reccessie. De grote hotelsketens, gefinancieerd door vastgoedontwikkelaars, blijven kamers uitbreiden. Om tenminste een deel van de vaste kosten te dekken wordt een hogere kamerbezetting gezocht via actieprijzen. Bij de kleine familiehotels (1 tot 3 sterren) is er nauwelijks ruimte om met kamerprijzen te stunten.
Niet alleen vanuit het hogere segment doen en greep naar de markt van het middensegemnt. Aan de onderkant wordt door groei in budgethotels (0 ster) en Bed&Breakfacts getrokken aan potentiele gasten.
De hotellerie in zijn totaliteit is tussen 2013 en 2014 gegroeid: +1,3% bedrijven, +3% kamers.
Echter, in het 1-2 sterren segment zit een daling,
In het hogere segment en in het budgetsegment (0-ster) zit de groei.
Het middensegment in de hotellerie heeft het moeilijk zich te onderscheiden, en de hedendaagse gast wil verrast worden.