Begin oktober brengt Foodstep i.s.m. @Foodclicks de 2e editie van het Nationale Formule Onderzoek uit.
Vooruitlopend op de scores van Gasttevredenheid per horecaketen (publicatie 9 okt) zijn allereerst de verschillende bedrijfstypes tegen elkaar uitgezet.
De gasttevredenheid in het foodservicekanaal is onverminderd hoog. Net als vorig jaar worden onder meer de restaurants, cafés, hotels en cafetaria’s op de aspecten service, kwaliteit, prijs, sfeer, hygiëne en omgeving met gemiddeld een 7,7 beoordeeld. De gast is ten opzichte van vorig jaar vooral positiever over de prijs en de sfeer.
Cafés
@foodclicks concludeert: “Minder cafés, gasttevredenheid onverminderd hoog”.
Het blijkt dat de cafés net als vorig jaar worden gewaardeerd met een 7,9. De gast is er over het algemeen erg te spreken over de kwaliteit en de service. Op het aspect prijs valt nog wel winst te behalen, gemiddeld krijgen de cafés hiervoor een 7,4.
Restaurants
Gasten van de outlets in de restaurantsector zijn het meest tevreden, de restaurants en eetcafés krijgen gemiddeld een 7,9. Ter vergelijking, de outlets in de leisure- en logiesssector worden met een 7,7 gewaardeerd, terwijl de etablissementen in de fastservicesector gemiddeld een 7,6 krijgen. De sector ‘on the go convenience’, waaronder de koffiehuizen, restaurants bij woonboulevards en de petrolsector vallen, heeft volgens het NFO de minst tevreden gasten, deze outlets worden beoordeeld met een 7,5.
Op aspect Service
Gasten waarderen de outlets op de aspecten service, kwaliteit, prijs, sfeer, hygiëne en omgeving.
Kijken we voor afgelopen jaar naar het Totaal Oordeel en de score op Service dan ziet het plaatje er zo uit.
Over het onderzoek
De uitkomsten van het Nationaal Formule Onderzoek van @FoodClicks en Foodstep zijn gebaseerd op de Horecamonitor, een uitgebreid consumentenonderzoek in de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014 (eerste half jaar). Het Nationaal Formule Onderzoek geeft de beoordelingen van consumenten van bedrijfstypes en formules in het foodservicekanaal weer. Verder geeft de Horecamonitor de penetratie en gebruiksfrequentie van kanalen en het besteed bedrag per bezoek naar doelgroep, dag en moment weer. Zo’n 12.000 respondenten deden mee aan het onderzoek, nationaal representatief naar leeftijd, geslacht en regio. De bijna 40.000 interviews die ten grondslag liggen aan het onderzoek staan gelijk aan meer dan 50.000 locatiebezoeken. Aan het onderzoek is tevens een unieke tool gekoppeld waarmee bedrijven of formules kunnen zien waar ze staan ten opzichte van de andere spelers in hun marktsegment: http://www.profpanel.nl/nfo