Maakt Postcodeloterij goede sier met actie verantwoorde voeding?

door | 16 november 2014
Postcodeloterij

Postcodeloterij Doe maar lekker duurzaam

Postcodeloterij Doe maar lekker duurzaam

Postcodeloterij Doe maar lekker duurzaam activeren

Postcodeloterij Doe maar lekker duurzaam

Postcodeloterij Doe maar lekker duurzaam logo’s

Desondanks moet ik toegeven dat ik ook niet zonder de loten kan omdat ik de schok niet te boven zou komen, mocht er ooit een prijs op mijn postcode vallen.

Voor mij is de postcodeloterij dus zeker geen merk waar ik me mee verbonden voel.

Eerder een merk dat goede sier maakt met het ondersteunen van goede doelen.

Dus wat overkomt er mij van de week, toen ik de brief van de postcodeloterij binnenkreeg onder het motto: “Doe maar lekker duurzaam”.

Met alle duurzaamheidslogo’s op de achterkant van de brief, en met als supporters AH en Unilever, doet de Postcodeloterij voor mij met deze merken hetzelfde als met de goede doelen.

Nu ben ik wel enthousiast over meer bewust bezig zijn met alles wat er het mondje in gaat, en draag ik de communicatie daarover dan ook al snel een warm hart toe.

Zonder meer ben ik ook positief over het feit dat ik verleid wordt om met korting verantwoorde producten te proberen.

Goed voor AH, die zich als  eindelijk weer eens op eten en drinken profileert in plaats van op prijs (en ook petje af voor de rigoreuze assortimentsverdieping die nu bij AH plaats vindt).

En goed van Unilever, die zich met haar duurzaamheidsprogramma nu midden tussen de min of meer erkende logo’s plaatst.

Dus volop positief over de actie, en de manier waarop AH en Unilever op inhoud mijn aandacht vragen en zich onderscheiden.

Mijn persoonlijke dualiteit zit er in dat ik me door de Postcodeloterij al weer voel beet genomen.

Want deze korting laat ik me als rechtgeaarde Hollander toch niet ontnemen.

Belangrijker is echter de vraag wie is de doelgroep?

Want ik heb toch mijn twijfels of dit de groep is die m.n. biologisch, verwantwoord of authentiek koopt.

Zijn dit de mensen die aangesloten zijn bij de postcodeloterij?

En misschien is dit maar goed ook, want anders is de 12 Euro 50 gewoon een beloning voor de al trouwe koper.

En als het voor de andere groep is, de niet kopers van biologisch, verwantwoord of authentiek, is dit dan wel effectief?

Is dit dan niet een weggegooide korting? Want welke continuiteit zit er in dit mechanisme?

Of is het meer bedoeld als feel good naar AH, Unilever en niet de laatste plaats de postcodeloterij.

Wat betreft de postcodeloterij is dit wat mij betreft dan helaas nog niet gelukt :-).