Meer stijging groenten in horeca dan in thuisgebruik

De inkoop van verse groenten en fruit door de horeca en catering steeg, maar de huishoudelijke aankopen zijn licht gedaald.
GroentenFruithuis presenteerde begin januari het jaarbeeld van de sector.

Daarbij is onder andere de Foodstep Monitor Groente en Fruit Buitenshuis gebruikt.

Nederlandse consument op groenten en fruit:
consumptie thuis daalt, out-of-home neemt toe

• Nederlandse huishoudens kochten in gewicht 3% minder verse groenten en vers fruit.
• De consument kocht evenveel per keer, maar bezocht de winkel minder vaak.
• De uitgaven aan zowel groenten als fruit namen met 2 procent toe.
• De inkoop van verse groenten en fruit door foodservice (horeca en catering) steeg met 13%.
• Vooral in restaurants zet de trend naar meer verse groenten en fruit door.
• De stijging in foodservice compenseert de lagere huishoudelijke aankoop niet.
• In 2017 zetten we (weer) een stap achteruit in de aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit.
• Consument kiest voor gemak: van verse groenten is 22% voorbewerkt en dit is 34% in waarde.
• Consumenten gaven in de supermarkt 5% meer uit aan biologische groenten en fruit.
• Maaltijdbox: het aantal kopers daalde, 2% van de huishoudens kocht minimaal 1 keer een box.
• De verkoop van maaltijdsalades stijgt maar nog klein aandeel (2%) groenteverkoop supermarkt

 

Bron: GroentenFruithuis, GROENTEN EN FRUIT IN BEELD. Jaarbericht 2017, januari 2018