Nationaal Petrol Onderzoek 2015

Op 30 juni 2015 heeft Foodstep de nieuwe editie van het Nationaal Petrol Onderzoek gepresenteerd aan relaties in de wereld van benzine, tabak, eten en drinken onderweg.

Alleen benzine biedt geen perspectief
In deze editie wordt wederom het toenemende belang van shopaankopen en servicediensten ten opzichte van de verkoop van benzine aangetoond. De omzet van en marge op benzine verschralen want hoewel het aantal auto’s op de weg toeneemt, zijn de auto’s een stuk zuiniger geworden.
Ook de aankoop van tabak bij tankstations staat onder druk: de accijnzen zijn hoog en de grensstreek heeft het extra moeilijk.

Minder bezoekers, minder kopers

Het bezoek aan het tankstation is in 2015/2014 met 2,5% gedaald ten opzichte van 2014/2013. Hoewel de daling vorig jaar groter was, wisten tankshops toen met minder bezoekers toch meer mensen tot een aankoop te verleiden (+1%). Dit jaar is er ook in het aantal kopers een daling te zien van 10%. Op kleine niet-snelweg locaties blijft de trend naar onbemande stations doorzetten, terwijl ‘high-traffic’ locaties juist een uitbouw van producten en diensten laten zien.
“Met een langzaam leeglopend bad met brandstofliters wordt de soep elk jaar weer iets dunner, nog eens extra versterkt door een tabaksontmoedigingsbeleid en de verplichte leeftijdscontrole. Langzaam maar zeker zijn beide stromen (benzine en tabak) eindig voor de benzinebranche.“, aldus Rien de Koning.

 

Kansen als shop of servicepunt

Voor locaties liggen er kansen in een rol als shop en servicepunt. Met het Nationaal Petrol Onderzoek houdt Foodstep de sector een spiegel voor vanuit kansen en bedreigingen binnen de markt. Prikkelend durven de schrijvers van het onderzoek te stellen:

“Succes zit hem in het loslaten van het oude business model en het maximaal benutten van andere omzetmogelijkheden binnen de locatie. Houd op met brandstof verkopen, wordt horecaondernemer, retailer of vervoersspecialist!”
De jaarlijkse meting

Het Nationaal Petrol Onderzoek is dé jaarlijkse meting onder ruim 12.000 consumenten over het bezoek aan het benzinestation en het rijgedrag. Het rapport gaat in op het bezoekgedrag aan bemande en onbemande tankstations.

 

nadere info en bestellingen van boek & database via www.foodstep.com