In de foodservicemarkt daalde de omzet van eten en drinken het afgelopen jaar met 2,5%. De grootste klappen vielen in de zorg en bij tankshops. Hoewel de markt als totaal daalde zijn er ook positieve uitzonderingen te vinden, met name in de ‘niet-traditionele’ horeca.
Instellingen en tankshops kopje onder
De omzet van eten en drinken in de zorg daalt met maarliefst vijf procent. Enerzijds door een korter verblijf van patiënten in ziekenhuizen en anderzijds door een verschuiving van de ouderenzorg met verblijf naar zorg zonder verblijf. De overheidsbezuinigingen in de zorg komen daar nog eens bovenop. Tankshops hebben het zwaar doordat er minder bezoekers komen. Er werd dit jaar meer in het buitenland getankt en leaserijders weten vaker onbemande tankstations te vinden.
Consument houdt hand op de knip in traditionele horeca
De traditionele horeca daalt in elke deelsector. Restaurants hebben het moeilijk doordat de gemiddelde bestedingen een stuk lager liggen. De drankensector heeft het structureel moeilijk, al zijn de verschillen binnen dit segment groot. Logies hebben een moeilijk eerste half jaar gehad en leefden daarna weer op, maar konden geen omzetdaling voorkomen. Fastservice groeide jarenlang achter elkaar, maar daalde nu voor het tweede jaar op rij. Met name snackbars hebben het erg moeilijk. IJssalons en strandbedrijven profiteerden van de gunstige zomer.
Innovaties door recessie
De economische recessie heeft ook geleid tot innovaties in het aanbod. We zien opmerkelijk veel nieuwe kleinschalige eet- en drinkconcepten, die zichzelf ontwikkelen op het grensvlak van detailhandel en foodservice. Ze spelen in op de behoefte aan een korte snack- of drinkmoment onderweg en profileren zich met een duidelijke productspecialiteit zoals koffie/thee, frozen yoghurt, vers sap, brood, tosti en chocola. Of duidelijke segmentatiekeuzes, zoals de focus op alleen mannen óf vrouwen.
Meer etail dan retail
De opkomst van afhaalpunten en de online foodverkoop zal zich in de toekomst verder doorontwikkelen. Het aantal afhaalpunten is nu nog bescheiden, maar zal naar alle waarschijnlijkheid tot boven de duizend stijgen. Het percentage van 30% online aankopen zal voor foodretail in handbereik komen. Het gevolg is een massale druk op het winkelvloeroppervlak.
Voor 2014 wordt een groeicijfer van rond de 0% verwacht, waarbij de ontwikkelingen zich afhankelijk van het consumentenvertrouwen iets kunnen herstellen. Vooral in de horeca. Zorg, catering en petrol blijven in een moeilijke positie.
Bovenstaande ontwikkelingen komen uit het jaarboek Foodservice Essentials van Foodstep, een compleet overzicht van de foodservicemarkt met kerncijfers en marktontwikkelingen per segment.

Consument houdt hand op de knip in traditionele horeca
De traditionele horeca daalt in elke deelsector. Restaurants hebben het moeilijk doordat de gemiddelde bestedingen een stuk lager liggen. De drankensector heeft het structureel moeilijk, al zijn de verschillen binnen dit segment groot. Logies hebben een moeilijk eerste half jaar gehad en leefden daarna weer op, maar konden geen omzetdaling voorkomen. Fastservice groeide jarenlang achter elkaar, maar daalde nu voor het tweede jaar op rij. Met name snackbars hebben het erg moeilijk. IJssalons en strandbedrijven profiteerden van de gunstige zomer.
Innovaties door recessie
De economische recessie heeft ook geleid tot innovaties in het aanbod. We zien opmerkelijk veel nieuwe kleinschalige eet- en drinkconcepten, die zichzelf ontwikkelen op het grensvlak van detailhandel en foodservice. Ze spelen in op de behoefte aan een korte snack- of drinkmoment onderweg en profileren zich met een duidelijke productspecialiteit zoals koffie/thee, frozen yoghurt, vers sap, brood, tosti en chocola. Of duidelijke
segmentatiekeuzes, zoals de focus op alleen mannen óf vrouwen.
Meer etail dan retail
De opkomst van afhaalpunten en de online foodverkoop zal zich in de toekomst verder doorontwikkelen. Het aantal afhaalpunten is nu nog bescheiden, maar zal naar alle waarschijnlijkheid tot boven de duizend stijgen. Het percentage van 30% online aankopen zal voor foodretail in handbereik komen. Het gevolg is een massale druk op het winkelvloeroppervlak.
Voor 2014 wordt een groeicijfer van rond de 0% verwacht, waarbij de ontwikkelingen zich afhankelijk van het consumentenvertrouwen iets kunnen herstellen. Vooral in de horeca. Zorg, catering en petrol blijven in een moeilijke positie.
Bovenstaande ontwikkelingen komen uit het jaarboek Foodservice Essentials van Foodstep, een compleet overzicht van de foodservicemarkt met kerncijfers en marktontwikkelingen per segment.
De kerncijfers per sector zijn als pdf-overzicht beschikbaar: