Na de rapportage over de 13 4-weekse periodes van 2022 zijn ook een aantal aanvullende jaarbronnen bestudeerd door Foodstep en FSIN.
De waardeontwikkeling bij ketens en sectoren die geen 4-weekse cijfers maar alleen jaarcijfers delen met de cijferaars is gunstiger dan de +37% uit de periodemonitor.
Foodstep rapporteert nu kort het jaarcijfers 2022 bij de meting 2023p1:
Inkoopwaarde 2022 Horeca, Catering en On-the-go +45% (toelevering Eten en drinken):
Over geheel 2022 zagen we een stijging in de totale inkoopwaarde in Foodservice van 45,2%.
In totaal kwam de inkoopwaarde aan eten & drinken uit op € 5.1 miljard. Daarmee komt de waarde 6,4% boven de inkoopwaarde over 2019 (inclusief een inflatie van 13,7%).
FSIN: Omzet foodservice 2022 +42,9% naar € 19,0 mld
In 2022 namen de kosten in Foodservice toe door hogere energieprijzen, inkoopprijzen en lonen. Zo’n 40% van die prijsstijgingen wordt door de horeca niet doorberekend aan de gasten, blijkt uit FSIN-data.
Het FSIN rekent in de Beleidsmonitor (13 febr 2023: “Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken”) met een omzetgroei van 42,9% voor Foodservice naar 19,0 miljard euro. Dat is nog 4% verwijderd van de 19,8 mld omzet in het pré-coronajaar 2019.
CBS: Omzet horecawaarde 2022 +50% (inclusief logiesomzet)
Het CBS rapporteerde op 28 febr 2023 over het 4e kwartaal van de horeca en noemde daarbij de jaarontwikkeling in (kassa-)omzet van + 50%.
Het CBS meet alleen bij ondernemingen met horeca als hoofdactiviteit. Foodstep en FSIN nemen ook nevenactiviteit van horeca op locaties mee, zoals bedrijfscatering en facilitaire horeca bij leisure, transport en retail.
NB: De omzet aan logies en entreegelden zit wel in de CBS-cijfers maar zit niet in de F&B-cijfers van Foodstep en FSIN.
Vooral door de hoge groei in hotelomzet uit overnachtingen is het CBS cijfer hoger dan het cijfer van FS/FSIN.
Bedrijfstak (SBI 2008) |
I Horeca | 551 Hotels | 56101 Restaurants | 56102 Fastfood | 562 Kantines | 563 Cafés |
% | % | % | % | % | % | |
2019 | 3,8 | 5,2 | 3,1 | 5,2 | 6,5 | 1,0 |
2020 | -34,3 | -50,9 | -35,4 | -13,8 | -35,5 | -42,2 |
2021 | 12,9 | 6,9 | 14,5 | 17,8 | 13,6 | 3,6 |
2022 | 53 | 97,7 | 56,1 | 25,9 | 50,7 | 79,2 |
Index (2019=100) |
||||||
2019 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
2020 | 66 | 49 | 65 | 86 | 65 | 58 |
2021 | 74 | 52 | 74 | 102 | 73 | 60 |
2022 | 113 | 104 | 115 | 128 | 110 | 107 |
Met de groei over 2022 komt de omzet boven het niveau van 2019.
Een deel van de waardegroei van met name 2022 is toe te wijzen aan de stijging van de prijzen. De algemene inflatie lag boven de 10%.