Zoetwaren in Horeca en Catering 2017: 270 miljoen euro

Ondanks sociale en maatschappelijke druk daalt de buitenshuis consumptie van zoetwaren niet.

€ 270 mln

Foodstep heeft berekend dat de consumentwaarde van zoetwaren in horeca en catering 270 miljoen euro in 2017 bedraagt. Dat is 3% meer dan in 2016.

In chocolade zit een kleine teruggang naar 66 miljoen (Candybars, repen, ed).

In koek (alledaagse kokjes, tussendoorkoek, gevulde koek, wafels, ed) geven een stijging buitenshuis naar 70 miljoen euro in 2017. Het alledaagse koekje lift mee met de toename aan koffieconsumptie in horeca en catering.

Ook suikerwerk (snoep, kauwgum, ed) laat een stijging in gebruik zien en komt op 49 miljoen euro buitenshuis.

Hartige snacks zoals chips en noten zijn redelijk stabiel gebleven rond 85 miljoen euro.

vertrouwde zoete of hartige energieboost

Met het aantrekken van de economie is de behoefte aan tussendoortjes weer aangetrokken. Er is op cateringlocaties in bedrijven en onderwijs wel actie om de “ongezonde” tussendoortjes minder in het zicht te leggen. Maar de consument kiest kennelijk op snackmomenten nog steeds graag voor de vertrouwde zoete of hartige energieboost.